יום שלישי, 12 במרץ 2013

קצת עלי, קצת על הבלוג, וקצת קצת

שלום קוראים לי ערן ואני מכור לאינטרנט.

חוץ מההתמכרות שלי לאינטרנט אני צרכן כפייתי של מוזיקה וטלוויזיה(במשך שנים תפקדתי בתור שאזם וimdb אנושי)וביום יום אני סטודנט לסוציולוגיה ותקשרות באוניברסיטה העברית.

הבלוג שזהו הפוסט הראשון בו הוא חלק מקורס "ארגז הכלים של האינטרנט" בחוג לתקשורת ובו אני אכתוב בתגובה על החומר הנלמד בקורס. הפעם בחרתי לכתוב על האופן בו משתמשים "קוראים" באינטרנט ואיך חווית משתמש היא גורם מכריע בהצלחה של אתר אינטרנט או שירות אינטרנטי.

למה facebook ניצחה את myspace
הנחת יסוד בהרבה תיאורייות בסוציולוגיה ובאנתרופולויגה היא שהמהות של תרבות והעבודה האנושית עליה היא תהליך של משמוע- הענקת סדר ומשמעות לעולם. כלומר, העולם הוא בלגן כאוטי גדול וכל החוויה האנושית היא בעצם ניסיון לסדר את הבלגן הזה, לתת לכל דבר שם ותוך כדי גם משמעות(הייתה לי מרצה שהקדישה את שלושת השיעורים הראשונים בקורס מבוא  לפרק הראשון  של ספר בראשית כדי להמחיש כמה הרעיון של משמוע וסדר בכאוס מהותי לחוויה האנושית).

אז איך הרעיון הכבד הזה מתחבר למשהו קליל ויום יומי כמו facebook ולאופן שבו אנחנו "קוראים באינטרנט"?

היום קצת קשה לזכור, אבל עד לפני משהו כמו 4-5 שנים לfacebook הייתה רשת חברתית מתחרה(כמובן שהיו עוד והיו גם יותר מוקדמת, אבל זה לא המקום להיות קטנוניים) דיי מגניבה בדמותה של myspace, בMyspace גם היית אוסף חברים, רושם להם הודעות על הפרופיל, מעלה תמונת ובנוסף היה גם נגן מוזיקה מובנה(דיי מזעזע אבל עובד). בניגוד לfacebook לmyspace היו מעט מאוד הגבלות על האופן בו ניתן לעצב פרופיל והיא איפשרה דיי הרבה שינויים בעמוד הפרופיל: רקעים, אימבוד של סרטי youtube(לפני facebook אם אני לא טועה), שינוי הסדר בו מופיעות פונקציות שונות בפרופיל ועוד ועוד דרכים לעשות בלגן, בנוסף היא גם פחות תפקדה כמו ההורה המלווה של האינטרנט ואיפשרה שמות פרופיל סתמיים, תמונות פרופיל לא קשורות ותכנים שהם לא בהכרח P.G, בקיצור דיי האנטי תזה לבייבי הדיי משעמם של מארק צוקרברג.

אז למה בעצם facebook ניצחה בצורה כ"כ מוחצת?

כי אנשים צרכים סדר
איי^& אח$% אוו^&

למרות שmyspace שהייתה כר פורה  ליצרתיות ומקום טוב להכיר בו להקות חדשות, היא לא הצטיינה בכל מה שקשור בלעשות סדר. כל פרופיל חדש שנכנסת אליו הצריך דקות של הסתגלות וחלק סתם כאבו בעניים, facebook לעומת זאת לא נותנת מקום לשטויות, הכל ברור, לכל דבר יש קטגוריה מובנית ובגדול העיצוב והמיתוג של facebook קצת מזכיר בית מרקחת או סניף של ארומה מחוץ לירושלים.

נ.ב myspace עדיין קיימת, אבל דיי השלימה עם התבוסה לfacebook. היא הפכה להיות הרבה יותר פשוטה ובאופן כללי מתמקדת בכל מה שקשור במוזיקה ובקידום מוזיקה.
ארומה וfacebook, מצא את ההבדלים




תגובה 1:

  1. זו אבחנה מעניינת.
    אפשר גם להיזכר ברשת החברתית הכי מגבילה בעולם - טוויטר. שזכתה להצלחה למרות ואולי גם בגלל המגבלה ההיסטרית שלה.

    בכלל הייאוש האנושי מכל סממן של חופש נורא מעניין לדעתי..

    יחד עם זאת בוודאי שהיו סיבות נוספות לעלייתה של הפייסבוק. אחד מהם זה עניין הכנות, שכתבתי בבלוג שלי שבוודאי קראת.
    פייסבוק היה פשוט יותר אמיתי. לתקופה קצרה

    עכשיו כבר לא. בשביל זה יש אינטסגרם

    אבל בלוג מעניין תכתוב עוד!

    השבמחק