יום שני, 18 במרץ 2013

ניטרליות? אולי בשוויץ

בשיעור האחרון דיברנו על גוגל("Don't be evil"), על השיטה לפיה מדרגים בגוגל תוצאות חיפוש-PageRank וגם מעט על S.E.O - הדרכים השונות והמשונות שבעזרתם אנשים בונים את האתרים שלהם באופן שיגרום למנועי חיפוש לדרג אותם גבוהה יותר.


                                                             "see no evil"

במבט ראשון עושה רושם שגוגל הם החבר'ה הטובים, אבל ת'כלס זה לא בדיוק ככה. גוגל נהנית להציג את שיטת הPageRank כסוג של שיטה נייטראלית, "אנחנו לא מתערבים- יש אלוגריתם והוא מבוסס על לינקים והקלקות של גולשים ולפיו נקבע הדירוג", אבל במציאות זה לא בדיוק עובד ככה.

כן, אבל.
 לשם הדיון אני אצא מנקודת הנחה שיש תפיסה רווחת שרואה מחשבים ומכונות כנייטרלים("computer says no"), ובניגוד אליהם תופסת בני אדם כבעלי ערכים, דעות קדומות ודעות באופן כללי(לא עלינו). בגלל הנטייה הזאת אנחנו גם נוטים לחשוב שתוכנות או אתרי אינטרנט מבוססי תוכנה או אלוגריתם הם נייטרלים, אבל בדרך קצת שוכחים שמי שעומד מאחוריהם הם בני אדם, כן אלה עם הדעות והערכים(פיכס).

גוגל לא שונה, גם מאחוריה עומדים אנשים אשר מתכנתים את האלוגריתם ומתערבים בתוצאות אותן נקבל כשנחפש בשתיים בלילה שיטה להכין פנקיק במיקרו. בראש ובראשונה את המשתנים השונים הקובעים את הדירוג בגוגל קובעים בני אדם. העובדה שיש 200 משתנים כאלה(על פי גוגל) ושהחברה לא חושפת מהם לציבור הרחב מעלה חשד סביר שחלק מהמשתנים מושפעים מאינטרסים כלכליים, או אפילו מערכים או תפיסות(גוועלד) שאינם חשופים לנו בתור משתמשים.

תגיד ההוא מגוגל, הוא יהודי?

חוקר המדיה בעל השם הבלתי אפשרי סיוה וידההאנת'ן(Siva Vaidhyanathan) פרסם לפני שנתיים ספר בשם "The Googlization of Everything", אחת הטענות שלו בספר היא בדיוק הטענה כי מאחורי PageRank והאופן בו גוגל מפרסמת תוצאות עומדים אנשים, להם ערכים ודעות המשתקפים באופן גוגל מדרגת עמודים שונים.
 דוגמא מעניינת שהוא מביא בספר ובהרצאות היא הדוגמא של הערך "jew". סיוה מראה את ההבדל בתוצאות החיפוש בין הגרסא הגרמנית של גוגל, בה לא מופיע תוכן אנטישמי כלל(הפצת חומר כזה אינה חוקית בגרמניה) לבין התוצאות בגרסא האמריקאית שם מופיע תוכן אנטשימי כבר בתוצאות החיפוש הראשונות. בעזרת אותו ערך מדגים וידההאנת'ן כיצד גוגל מוסיפה אזהרות ומורידה פרסומות מערכים פוגעניים, למשל לאתר jewwarchnews, שהוא אתר שמפעילה קבוצה אנטישמית בארה"ב אשר משתמשת בפרקטיקות של S.E.O בכדי לקבל דירוג גבוהה בחיפוש.

שיפוט ערכי, האם או איזה אזהרות צריכות, או ראוי שיופיעו ליד תוצאות חיפוש מסוג זה הוא לא הנקודה המרכזית. הנקודה היא שהשיטה אינה ניטראלית כפי שמציגה אותה גוגל, וכי יש מעורבות ועריכה בפועל המשקפת במידה מסוימת ערכים ודעות של עובדי גוגל.

בפרקים הבאים
באופן כללי גוגל ועוד חברות גדולות המפעילות שירותים באינטרנט תומכות במוצהר ופועלות(לפחות על פניו) למען רעיונות של ניטראליות הרשת. באופן אישי אני חושב שניטראליות הרשת היא בהרבה אופנים מיתוס מכונן של תרבות הרשת(בדגש על מיתוס), וגם היום הרבה מהתומכים השונים בגישה הזאת, תומכים בה לאו דווקא מסיבות ערכיות אלא מתוך אינטרסים כלכליים שונים.... זאת ועוד בפוסטים הבאים



תגובה 1:

  1. יפה מאוד. אגב מדוע אנחנו כחברה מניחים אוטומטית שהמחשב האלגוריתם הוא טוב ? ניגע קצת בתיאוריה של ניל פוסטמן בנושא בשיעור מחר .

    השבמחק