יום שלישי, 28 במאי 2013

בפוסט הפעם, במקום לנסות למצוא תיאוריות רחבות או אמירות על החברה ועל האופנים בהם הרשת משפיעה עליה ומושפעת ממנה, אני אנסה לבחון ולהעריך אתר שאני מאוד אוהב בעזרת שני כותבים שמתמחים בעיצוב חווית משתמש.

מאז פרנקינשטיין(פרינקשטיין היה יהודי?) קילשונים לא היו כ"כ פופלארים

pitchfork.com הוא מגזין מוזיקה הכולל ביקורות, חדשות, כתבות וראיונות ומתמקד בעיקר במוזיקה עצמאית. פיצ'פורק ביסס בעשור האחרון את מעמדו כמגזין מוזיקה החשוב ביותר בהיבטים של קביעת טעם והשפעה על קרירות של אמנים, ובדומה ל"אפקט ניו יורק טיימס" נהנה מ"אפקט פיצ'פורק"- אלבום שמסוקר בפיצ'פורק ביום שני יסוקר ביום שלישי בשאר כלי התקשורת ולביקורת חיובית באתר השפעה רבה על הצלחת אלבום או אמן.

הסיפור המעניין של פיצ'פורק הוא הצמיחה המרשימה שלו בזמן קצר והעובדה שהוא התחיל בתור פרויקט של אדם צעיר אחד ותוך פחות מעשרים שנה הפך להיות אורקל של תעשייה שלמה. ריאן שרייבר הקים את האתר ב96 כשהוא בן 19 וגר בבית של הוריו במינאפוליס במטרה לכתוב על האמנים שהוא אוהב בדומה לכתיבה אותה היה קורא בפאנזינים מודפסים. אחרי שלוש שנים בהן הוא וכמה מחבריו כתבו כמות מרשימה של 1512 ביקורת, הוא אסף מספיק כסף כדי לשכור משרד ולהעביר את פעילות החברה לשיקגו שם עדיין יושבים חלק ממשרדיה, בנוסף למשרדים שהוקמו לפני שנתיים בברוקלין שם שרייבר מתגורר כיום. מאז 2004 האתר מפרסם 5 ביקורת אלבומים ביום, חדשות, ראיונות, כתבות ובשיתוף פעולה עם רשת NBC שהחל ב2009, מפיק ומעלה תכני וידאו תחת השם pitchfork.tv. האתר מדורג במקום ה4380 בדירוג אלקסיה(לשם השוואה rolling stone הותיק מדורג במקום ה2291), ועל פי הדירוג קוראיו מורכבים כמעט לחלוטין מצעירים בין הגילאים 18-34, ללא ילדים ובעלי השכלה על תיכונית; מה שהופך אותו לאתר עם משיכה למפרסמים, בשל קהל היעד האטרקטיבי.
הקהל של פיצ'פורק מתוך אלקסיה

חלק מהיחוד של פיצ'פורק ואחד החידושים השנויים במחלוקת סביב פעילות האתר הוא שיטת הדירוג שלו: האתר שבר את מסגרת חמש הכוכבים שהייתה נהוגה בביקורת המוזיקה, והנהיג שיטת דירוג עשרונית בין 0.0-10.0 המופיעה בראש הביקורת. מעבר לעובדה זאת האתר נוהג להעניק גם את הציון ס עגול, דבר הנתפס כפרובוקטיבי, ובעבר גם נהג להעניק את הציון 10 מושלם, היום ציון נדיר זה נשמר אך ורק להוצאות מחודשות של אלבומים שמעמדם קאנוני בקרב חובבי מוזיקה עצמאית.





דירוג פיצ'פורק כפי שהיה מפורסם באתר עד אמצע שנות ה2000

פיצ'פורק בשנת 95 מway back machine
10.0: Essential
9.5-9.9: Spectacular
9.0-9.4: Amazing
8.5-8.9: Exceptional; will likely rank among writer's top ten albums of the year
8.0-8.4: Very good
7.5-7.9: Above average; enjoyable
7.0-7.4: Not brilliant, but nice enough
6.0-6.9: Has its moments, but isn't strong
5.0-5.9: Mediocre; not good, but not awful
4.0-4.9: Just below average; bad outweighs good by just a little bit
3.0-3.9: Definitely below average, but a few redeeming qualities
2.0-2.9: Heard worse, but still pretty bad
1.0-1.9: Awful; not a single pleasant track
0.0-0.9: Breaks new ground for terrible



עזובת'י נו

המטרה של הפוסט הפעם היא להעריך את חווית המשתמש של פיצ'פורק בהתאם לרעיונות של דונלנד נורמן וסטיב קורג בנוגע לעיצוב מוצר וחווית משתמש באינטרנט. נורמן כתב ספרים רבים העוסקים בעיצוב מוצר, הרעיון המרכזי העומד מאחורי כתיבתו הוא כי על מוצרים בכלל ואתרי אינטרנט בפרט להיות ברורים ואינטואיטיבים לשימש באופן מידי, ללא עקומת למידה וכי ניתן להתקרב ופעמים רבות גם להצליח ליצר מוצר כזה על ידי עיצוב נכו.ן נורמן מגדיל ומגדיר 7 מדדים להערכת אתר אינטרנט: מועיל, שמיש, בעל ערך, נחשק, בר מציאה, אמין, ונגיש . עיקרון דומה מציג גם יועץ חווית המשתמש סטיב קורג, בספר "don't let me think" הוא מישם את רעיונותיו ושוטח את הרעיון המרכזי בכותרת הספר- אתר טוב הוא כזה שלא מצריך מהמשתמש מחשבה והוא מבין במהירות איפה נמצא כל דבר שהוא יחפש ומה הוא צריך לעשות בכדי להגיע לשם.

איך פיצ'פורק עומד במשימה על פי נורמן?

הפולד הראשון
מועיל: 8.7, מטרתו של האתר להנגיש ולסייע לאנשים להכיר מוזיקה חדשה. הוא מתעדכן כל יום(חוץ מהסופ"ש) ומבקר בכל יום 5 אלבומים בנוסף למספר רב של סינגלים להם הוא גם מאפשר האזנה בזרימה. הוא מדרג ומסייע למשתמש להכיר במהירות מוזיקה חדשה ומענינת. בנוסף שיטת הדירוג ואיסוף המוזיקה החדשה הטובה ביותר חסוכת זמן ומאפשרת לא לקרוא ביקורת עם ציונים נמוכים , או לחילופין לא לקרוא אותן בכלל אלא רק את הציון. חסרונו העיקרי בתחום הוא רמת וסגנון הכתיבה שמשתנה מעט מכותב לכותב אבל באופן כללי קצת מנופחת ופלצנית שזוכה לביקורת כמו גם לפארודיות.

שמיש: 9.2. השמישות של האתר כיום היא מעולה. במרכז הפולד הראשון נמצאים זה לצד זה טיקר המתעדכן עם חדשות ולצידו הטיקט המרכזי של האתר בדמות הביקורות. מעל שני אלה בפונט קטן ישנו תפריט התמצאות ניווט קצר המאפשר גישה לכל חלקי האתר כאשר שמו של לינק מבהיר בבירור לאן מוביל הלינק(reviews, best new music etc.), בין תפריט זה לבין מרכז הפולד תפריט קטן יותר עם הכותרות לתכנים ארוכים יותר כמו ראיונות או כתבות. הפולד השני מוקד ל"best new music" ו"tracks", ואילו השלישי לתכני האיכות, ראיונות כתבות וכו'. בכל האתר ישנו שימוש רב בMouseover, שהוא אח קטן(גדול) של הטולטיפ- ברגע שהעכבר מרחף מעל תמונה או לינק משתנה הגרפיקה או נפתח חלון עם תמונה וכיתוב המבהיר מה יקרה עם אלחץ על הלינק או התמונה דבר אשר מאפשר לי "לא לחשוב" על  העיקרון המארגן של מיודענו מהפרק הקודם סטיב קורג. כך בפלוד הראשון בחלק הביקורת מופיעה עטיפת אלבום אחד בגדול מלווה בפסקה מתוך הביקורת ולידה 4 עיטפות נוספות בקטן. מעבר עם העכבר על עטיפת אחת התמונות הקטנות מחליפה אותה בתמונה הגדולה ומוסיפה את הכיתוב הרלוונטי.אלמנט נחשוב נוסף הוא זמן הטעינה המהיר מאוד של המוסאוברים, לעומת זמן טעינת עמוד מעט איטי.

בעל ערך: 7.6. האתר אומנם מדורג גבוהה באתרי דירוג אתרים ובעל דמוגרפיה נחשקת עבור מפרסמים, אולם זהו פלח שוק מאוד מאוד הומוגני המורכב ברובו מגברים צעירים, לבנים ומשכילים. בנוסף התעשיה אותה הוא מקדם היא תעשיה של על אף התאוששות במיכרות בשנים האחרונות וגדילה משמעותית דווקא במכירות מוזיקה עצמאית היא תעשייה במשבר עמוק שנצרכת במידה רבה ללא תשלום ובאופן פיראטי.

נחשק: 9.5, במידה רבה פיצ'פורק הפך בשנים האחרונות לשם נרדף למוזיקה עצמאית. השפעתו על השדה היא ראשונה במעלה והיא אחד מנכסיו החשובים ביותר.

בר מציאה: 9.2, כל מה שכתבתי ב"שמיש" מתאים מאוד גם כאן.

אמין: 8.6. מתעדכן כמו שעון. כאשר עומד לצאת אלבום או ביום יציאת אלבום מצופה משתמשים נוהרים לפיצ'פורק כדי לבדוק את דעתו. לאתר קוראים חוזרים ויומיים רבים.

נגיש: 7.4. בביקורת האתר מקפיד על שימוש בכתיבה בשחור על רקע לבן, אולם עמוד הבית צבעוני מאוד ומעט "רועש". בנוסף הפונט באתר כולו הוא והאתר מכיל הרבה פעמים עמודים עמוסים וכבדים שעלולים להידרש לזמן טעינה ארוך עבור בעלי חיבור איטי. העמוד מקבל בכל זאת ציון גבוהה יחסית(במדדי פיצ'פורק) משום שעל אף מגרעות אלה הן אינן פוגעות בחוויה של קהל היעד שהוא צעיר(ולכן ראייתו טובה לרוב) ומעודכן טכנולוגית(היפסטרים- הצלחתי לכתוב כמעט אלף מילה על פיצ'פורק ולהשתמש במילה היפסטר רק פעם אחת!)


תגובה 1:

  1. יאללה לעסק. בקיצור פסוט מעולה

    השבמחק